Skip to main content

Student farmasi belajar apa?

Selamat sejahtera dan Assalamualaikum wbt

Hi semua.

Surely, ramai yang melawat blog saya ni bercita-cita atau berminat atau nak tahu apa student farmasi belajar.

Kalau ada yang tak tahu, Farmasi antara kursus perubatan yang paling pendek dan gaji yang tinggi jika dibandingkan dengan MBBS @ MD (orang kata medicine atau perubatan), pergigian (dentistry) dan veterinar. So kalau kita tengok jangka masa kursus ni selama 5 tahun untuk degree sarjana muda tapi Farmasi hanya 4 tahun sahaja. Tambahan pula gaji yang diberikan juga dikira tinggi dan paling tinggi mungkin? *eh

Mungkin disebabkan industri farmaseutikal juga antara industri yang paling untung dan pesat (no 2 dlm dunia), sebab tu profesion sebagai ahli farmasi ni sangat penting dan lumayan. Surely I would say, siapa yang masuk farmasi ni jenis materialistik hahahahahahanat.

Okay sejujurnya, aku ni jenis materialistik. Lagi satu, ada hikmah aku tak masuk medik atau dentistry atau veterinar sebab baru tahun ni aku tahu, aku takut jarum and takut darah. kalau aku tengok jarum atau darah, aku akan kena vasovagal syncope (pitam @ pengsan). Yeap. Aku pernah pengsan sebab aku kena inject and time amek darah hahahahanat.


Alright, so tu mukadimah nya. Jadi, banyak turun naik nya. Nak cakap aku ni pandai takde lah pandai pun. Kalau nak survive pharmacy ni, kena minat sangat sangat dengan chemistry dan biologi and kena study smart and study hard. Especially kena minat gila gila dengan anatomi dan fisiologi dan medicinal and pharmaceutical chemistry. 

 


Apa benda tu? Anatomi ni struktur badan manusia. Apa yang manusia ni ada lah cam mata hidung telinga. Ni secara kasar lah. Apa jenis tulang yang ada. Bahagian dalam badan contoh jantung, hati dan lain lain. Tambahan chemistry. Nak kasi power sikit medicinal and pharmaceutical chemistry. Amek kau panjang bunyi dia hahahanat.

Okay waktu semester satu tu aku belajar banyak benda yang dah dicover waktu aku matriks. Lepastu aku takde benda sangat nak buat. So aku masih boleh fokus untuk belajar. So, aku cerita dulu lah ye satu satu pengalaman aku untuk setiap sem.


Start attachment cuti semester sem 5 - Community Pharmacy Attachment for 20 days.
Semester 6 masa kuliah - 8 days attachment di Hospital.
Cuti semester 6 - Industrial Attachment. pergi intern di industri farmaseutikal.
Sem 7 - Attachment for TDM, TPN, CDR for 3 weeks kot. Amenda tu? TDM tu therapeutic drug monitoring. TPN tu total parenteral nutrition. CDR tu cytotoxic drug reconstitution.
Sem 8 - Clinical Attachment kat ward. Clerk case di Hospital for 4 weeks.

FYP masa sem 5 dan 6 which is third year. Boleh pilih lecturer yang disukai.

After habis belajar boleh PRP di mana mana premis dibenarkan for 1 year. then dah habis PRP boleh jadi FRP.

Sekian.


  • Semester 1 (Tahun 2015)
  1. Physicochemical basis for pharmacy
  2. Pharmacy Practice 1
  3. Principles of Anatomy and Physiology
  4. Pharmaceutical Organic chemistry 1
  5. National Kesatria 1
  6. Tamadun Islam dan Tamadun Asia
  7. Ekonomi

  1. Physicochemical basis for pharmacy
Bunyi subjek dia macam gempak je kan. Hakikatnya, subjek ni belajar physical + chemical basic. Contoh macam polymorphism. Dia cerita pasal ubat lah. pKa, pKb value. Kalau drug tu pKa dia acidic dia akan jadi apa kalau dalam perut yang beracid ke. Kat intestine macam mana. Tapi dia basic je. Chemistry ni macam belajar time SPM dan matriks. Bunyi macam gempak kan? Tapi entah lah. Aku tak dapat A pun subjek ni huhu. 



2. Pharmacy Practice 1
Salah satu subjek yang ngeri bagi aku huhu. Kitorang buat compunding dengan dispensing hehe. 


Alamak sorry lah, gambar aku entah ke mana hahahaha. So aku google je. Antara ubat yang aku buat, paracetamol suspension, paracetamol solution, potassium permanganate solution, calamine suspension, cod liver oil emulsion, aqueos cream, pessaries, etc

Time ni rasa maca chef bakeri pun ada gak hahahahha. Serious best. Time exam ada praktikal buat ubat sekali. So aku pun apa lagi kalut hahahha. 

  1. 3. Principles of Anatomy and Physiology

Okay subjek ni macam aku terangkan tadi, kitorang belajar pasal anatomi manusia. Ye manusia sahaja tak ada binatang ya. So ni basic and prinsip sahaja. Sebab nanti setiap sem kena hadap anatomy and physiologi ni. Ye setiap sem. Daripada sem 1 sampaiiii sem 8. Kau hadap lah setiap sem. Cuma beza ikut sistem. 


So ni lah systems yang ada dalam badan manusia. Best tak rasa? 


4. Pharmaceutical Organic chemistry 1



Since kita more to pharmaceutical, so belajar more pasal ubat. huhu. Ni kira fundamentals. hehehehe

Ouh, kitorang pun belajar pasal alat alat. macam subjek ni belajar alat IR Spectrophotometry.


Hm subjek yang lain tu, aku taknak tekan kan. Sebab korang nak tahu apa yang student farmasi belajar kan. Btw ni untuk UiTM je lah ya. Since aku student UiTM.

So, masuk sem 2 subjek pun makin susah huhu. Sem 2 antara semester yang tough bagi aku (sejujurnya semua semester tough). Sebab kredit hour subjek subjek sem 2 ni banyak 3 kredit hahahahanat. 


  • Semester 2
  1. BIOSTATISTICS AND CALCULUS
  2. PHARMACY PRACTICE II
  3. PRINCIPLES CHEMISTRY OF PHARMACOLOGY AND MEDICINAL
  4. PHARMACEUTICAL ORGANIC CHEMISTRY II
  5. PHARMACEUTICAL BIOCHEMISTRY
  6. FUNDAMENTALS OF PHARMACEUTICS I
  7. DRUGS IN SPORTS (Elektif)

1. BIOSTATISTICS AND CALCULUS
Aku tak tahu apa aku belajar dalam kelas. Aku tak suka subjek ni. Sebab pasal statistik. Kena tahu ANOVA dan lain lain. Kena tahu parametric dengan non parametric test. Statistik zaman matriks dengan sekolah senang, statistik ni dah pening especially non parametric. Boleh tahan bengap gak aku time belajar subjek ni.

2. PHARMACY PRACTICE II
Subjek ni sama macam sem 1. Cuma beza ni sterile compounding. Macam untuk parenteral preparation. Parenteral ni kira yang inject inject tu. 

3. PRINCIPLES CHEMISTRY OF PHARMACOLOGY AND MEDICINAL
Jeng jeng jeng. Subjek core dalam pharmacy. Pharmacology. Ni lah kelemahan aku. Especially nak ingat nama ubat sebab aku tak cepat hafal. Tapi since ni principles, so more to prinsip. Hm aku tak tahu lah kenapa aku lemah subjek ni huhuh. Sampai kesudah aku tak leh go on dengan pharmacology. Dan boleh kira dengan jari berapa banyak subjek pharmacology aku yang at least B. Setakat ni tak pernah A. Nampak lah betapa struggle nya aku. Huhu. Subjek ni dia cerita pasal ubat.

Apa yang penting, pharmacodynamics and pharmacokinetics. Especially pharmacokinetics.

Pharmacodynamics ni maksudnya apa drug tu buat pada badan kita.
Pharmacokinetics ni apa badan buat pada drug tu. Okay konsep dia macam ni. Mula mula badan akan absorb drug tu. Serap masuk dalam badan. Contoh kalau kita makan, badan akan amek drug tu melalui usus. Lepastu, ubat tu kan diserap then kena diagihkan ubat tu kepada tempat yang sepatutmya. Contoh kalau ubat darah tinggi ada banyak jenis. Ada yang drug akan kurangkan darah tinggi melalui calcium channel. So dia akan block calcium channel. Jadi lah namanya Calcium channel blocker (CCB). Alamak cana nak terangkan eh. Saintifik sangat. Kemudian ubat tu perlu di-metabolize. Metabolize tu apa ? Metabolisma pernah dengar? Dia kira proses kan drug tu jadi tidak aktif atau aktif. So usually ubat yang kita ambil macam paracetamol ni jadi tak aktif. Sebab drug ni kan kira foreign substance dalam badan kan. So badan perlu bagi ubat ni tak aktif dalam badan kita. So maybe dia akan tukar struktur ubat tu jadi struktur lain. So jadi drug tu takkan aktif ha camtu. Then badan akan kumuhkan keluar daripada badan melalui air kencing dan lain lain. So eliminate drug tu. Jadi lah  ADME (Absorption, Distribution, Metabolism and Elimination).

Hm cana nak gambarkan lagi eh. Ni antaranya.







Hi, sila lah perhatikan gambar gambar di atas. So gambar kat atas ialah antara yang kami belajar untuk subjek ini.

Lagi satu kat UiTM ni ada buat research on pharmacogenomics. Jadi student farmasi more importantly kena study subjek pharmacogenomis. Apa benda tu? Kita belajar pasal genome manusian Since genome manusia ni berbeza beza. Contoh, orang eropah minum arak dia tak cepat sober or flushing, kalau orang asia ni cepat drunk, sober dan flushing tau. Nak muntah apa semua kan. Disebabkan genome. So dose untuk etnik ni berbeza beza. So kena belajar genome apa. Lepastu pernah dengar Steven johnson syndrome tak? Usually Han chineese ada hypersensitivity reaction bila dorang amek ubat psychotropic carbamazepine. Sebab dorang ada polymorphism kat HLA-B* 5701. Amende tu? Tu nama gene polymorphism. Act yang ni dah advance sikit dah huhu. Waktu sem 2 ni belajar basic dulu.


4. PHARMACEUTICAL ORGANIC CHEMISTRY II

Haa subjek ni sambungan organic chem I. Alamak lupa nak bagitahu, dalam subjek ni pun kitorang belajar nama alat alat. Macam Mass spectrometry (MS), Nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy. Kalau molecular structure, nucleoside, nucleotide, nucleic acid, heterocyclic compound, amide, lipids dan lain lain. Hm aku pun dah lupa apa aku belajar waktu sem ni.


5. PHARMACEUTICAL BIOCHEMISTRY
Hm okay banyak la plak nak citer. Untuk subjek ni kitorang belajar biochemistry. Hm nak citer panjang. Aduh aku malas plak nak bagitahu hahaha. Subjek ni ada kena mengena dengan subjek OC II. Banyak yang berkaitan. So boleh belajr dan fahamkan sekaligus. Okay nama pun biology + chemistry kan so faham faham je lah maksudnya. Maksudnya apa chemistry struktur dalam biologi. Kan dalam badan manusia ni ada lipid, nucleic acid, ada amino acid. Ada macam macam protein structure dan sebagainya. Kreb cycle dan lain lain. So kena hafal benda benda tu semua. Ye. Hafal dan fahamkan.

Nak cite panjang dan aku malas.

6. FUNDAMENTALS OF PHARMACEUTICS I
7. DRUGS IN SPORTS (Elektif)



Okay buat masa ni aku citer ni dulu. Lain kali aku sambung kayyy.

bye.

Comments

Anonymous said…
Assalamualaikum kak, kalau saya nak ambik pharmacy tapi saya lemah bio okay ke kak :( boleh survive ke
Miza said…
Waalaikumussalam. Kalau lemah bio susah nak survive sebab pharmacy is all about biology. Most of them are hafal and a lot of new terms you need to memorize
Honeyy said…
Asslm kak ,nk tnya akak jenis yg mudah hafal ke tak ? Susah x kalau nk ambik farmasi klau jenis susah nk hafal mcm sy ?
Miza said…
Kalau jenis susah hafal, effort kena berganda ganda sebab subjek memang nak taknak kena hafal. Kalau dah selalu ulang
Anonymous said…
Hai kak, nak Tanya. Kalau sem 1 masih ada kesatria tak? Walaupun dh ambik time diploma tetap ambik juga ker, atau ada credit transfer? And kalau ada, guna baju putih Tu ker atau yg hitam Tu?
Anonymous said…
Kak klw tk minat n lemah chemist tpi bio okey blh survive ke nnti kak ?🙏🏼
Anonymous said…
Kak, kalau tak silap saya course ni ada interview kan sebelum masuk? boleh ceritakan pengalaman and tips tak :(((
Unknown said…
saya nak tanya , kalau spm kita physics C , ada chance tak nak sambung in pharmacy . hm kita dah minat sangat nak sambung pharmacy , tapi kalau Addmath E boleh jugak ke ?
Batrisyia said…
Hi!
May I know, what is the difference between a degree in pharmaceutical science and a degree in pharmacy? Which one is better?

And is it true that those who graduated with pharmaceutical science degree can't work as pegawai farmasi at hospital kerajaan and as a community pharmacist?

Thank you in advance. ❤️

-Batrisyia
Miza said…
main difference is pharmaceutical science you takkan jadi pharmacist. tak ada licence. Senang cerita dia bukan pharmacist walaupun mungkin belajar ada persamaan. dia tak terlibat in clinical. kerja more to bahagian industry i guess
Iman said…
Kak kalau spm fizik c+ takleh eh sambung ijazah walaupun diploma pointer lawa ?
Anonymous said…
kakak kalau tak berapa minat chemist tapi minat bio , boleh survive ke?
Anonymous said…
Hi, kalau nak apply PRP ade requirement untuk cgpa?
Unknown said…
Assalamualaikum akak nak tanya, pharmacy ni every sem kena belajar organic chemistry ke?
Saya nak tnya gaji ahli pharmaceutical berapa ye

Popular posts from this blog

Ijazah Sarjana Muda Farmasi (Kepujian) UiTM aka BPharm UiTM

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Hye peeps. I have request. For those yang berjaya dapat BPharm UiTM tahniah junior ! Please drop by my blog here CLICK HERE . For those yang reread balik blog ni please drop by my other post here. Hopefully membantu :) Study Tips For Student Student Farmasi Belajar Apa? FAQs For those yang berminat untuk sambung jurusan farmasi (terutama program Ijazah Farmasi), you may need to read this first. Syarat-syarat Kelayakan Masuk Minimum Ke Program Farmasi  For those yang nak tengok list of training place for Provisional Registered Pharmacist (PRP), you may direct to this link. Senarai Premis Latihan Bagi Pegawai Farmasi Provisional (PRP) For those nak tahu apa budak farmasi belajar klik link ni Student farmasi belajar apa? For those yang nak tahu pengalaman saya dalam hospital attachment click here Pengalaman jadi Pelajar Farmasi Klinikal di Hospital Yang bawah ni pengalaman saya menjalan community attachment di retai

Pengalaman as pelajar MRSM Kuala Kubu Bharu. Best ke masuk asrama ?

Assalamualaikum. Sekarang tarikh 7 Februari 2019. Umur saya pun dah 23 tahun. Kalau ikutkan, dah 6 tahun mungkin saya tinggalkan zaman sekolah. Btw saya SPM 2013. Post yang saya tulis ni semasa saya baru sahaja selesai menghabiskan zaman sekolah. Maybe tahun 2014. Ada yang request untuk update rujukan. So saya as alumni ANSARA MRSM KKB, sedia membantu hehehehe. Okay, sekarang anak muda ramai yang guna social media kan. Jadi kalau ada parents atau student yang nak tanya apa apa mungkin boleh ajukan pada mereka. Sebarang update terkini juga boleh anda rujuk pada social site MRSM KKB. Saya hanya mampu membantu setakat ini sahaja.  Facebook MRSM KKB Saya dah tengok twitter BWP MRSM KKB, seems like dah lama tak nampak dorang update. Last tweet pun Julai 2018. But maybe dia akan aktif balik ? Mungkin.. But usually I saw their BWP update on instagram. So, maybe insta might be useful? Twitter: https://twitter.com/salamsaudara Instagram: srckukuba_ I hope