Skip to main content

Kahwin muda ?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Hye peeps.

Long time no see mayn. Akhirnya aku boleh ber-blogging. Yupp.

Okay post untuk kali ni, nak cerita pasal kahwin muda. Haaa aku tahu hampa kat luar sana memang suka naa en dengan kahwin muda tu ? Nak nak plak yang tengah hot cinta sakan naa. Aku tahu. Kay.

Calon Isteri mithali :p


Okay, bila cakap pasal kahwin muda ni, aku pun suka. Memang tajuk yang bagus untuk diperkatakan kan kan kan. Sebab itu fitrah manusia memang suka kan someone. Hopefully he will be my  imam. I want to be his 'tulang rusuk' kiri. Memenuhi fitrah semula jadi dengan mengakhirinya dengan satu perkahwinan.


عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضي الله عنه قَالَ لَنَا رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم ( يَا مَعْشَرَ اَلشَّبَابِ ! مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ اَلْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ , فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ , وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ , وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ ; فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ ) مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
 Abdullah Ibnu Mas’ud Radliyallaahu ‘anhu berkata: Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda pada kami: “Wahai generasi muda, barangsiapa di antara kamu telah mampu berkeluarga hendaknya ia kawin, karena ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Barangsiapa belum mampu hendaknya berpuasa, sebab ia dapat mengendalikanmu.” Muttafaq Alaihi.

 Okay, ada banyak lagi hadis mengenai kahwin ni.

وَعَنْهُ قَالَ : ( كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَأْمُرُ بِالْبَاءَةِ , وَيَنْهَى عَنِ التَّبَتُّلِ نَهْيًا شَدِيدًا , وَيَقُولُ : تَزَوَّجُوا اَلْوَدُودَ اَلْوَلُودَ إِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ اَلْأَنْبِيَاءَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ) رَوَاهُ أَحْمَدُ , وَصَحَّحَهُ اِبْنُ حِبَّانَ
Anas Ibnu Malik Radliyallaahu ‘anhu berkata: Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam memerintahkan kami berkeluarga dan sangat melarang kami membujang. Beliau bersabda: “Nikahilah perempuan yang subur dan penyayang, sebab dengan jumlahmu yang banyak aku akan berbangga di hadapan para Nabi pada hari kiamat.” Riwayat Ahmad. Hadits shahih menurut Ibnu Hibban. 

 So basically, banyak hadis hadis mengenai nikah ni. Saya bukan nya yang arif mengenai hadis hadis ni.

Tetapi berdasarkan pengetahuan ilmu saya mengenai perkahwinan, Rasulullah sangat sangat mengalu-alukan orang muda nikah muda. Antara sebabnya untuk memastikan nafsu manusia disalurkan pada saluran yang betul. Jadi takkan ada lah maksiat yang berlaku. Macam lelaki nak lepaskan gian nafsu seks dia, dia boleh lakukan ke atas isterinya. Jadi tiada dosa ditulis ke atasnya malah pahala akan ditulis ke atasnya. Tambahan lagi, rasulullah sukakan umatnya yang ramai. Jadi itu satu berita yang baik.

Okay, saya ada satu cerita untuk diceritakan. Pengalaman saya,

Saya ada rakan yang bernama Ana. *bukan nama sebenar dan lebih mudah untuk disebut* Ana ni dahulunya dia pernah melalui zaman jahiliyyah lah kononya. *jahiliyyah tak mendalami Islam sangat* Jadi setelah dia masuk ke kolej sama dengan saya, alhamdulillah dia makin lama menjadi orang orang yang baik. Suka pergi kelas agama semua tu lah. Jadi satu masa tu, dia berpendapat bahawa dia mengharapkan untuk bernikah dengan seorang muslimin yang alim dan baik akhlaknya untuk membimbing dia. *ehhh* .

Jadi satu malam tu kami bertungkus lumus belajar bersama sama bagi menghadapi peperiksaan akhir semester. Jadi nak kurang kan rasa ngantuk kami berborak sedikit. Jadi cerita yang dikongsikan mengenai nikah.

me: Hmm, Siapalah agaknya jodoh aku kan. Ish, misteri betul lah !

Ana: Kan. Kalau ikut Islam kan kita pilih berdasarkan agama. Kau bayang kan, tak pernah jumpa, tak pernah tengok, bila malam pertama baru jumpa suami kau. Mesti macam, oh ini lah suami ku! itu pun malu malu.

me:Eh, takkan before kahwin tu pun tak tengok muka ?

Ana: yelah tak tengok muka.

Me: Macam pelik je tak tengok muka bakal suami. Kalau tetiba tak berkenan macam mana?

Ana: Kalau kita pilih berdasarkan agama kan kita kena redha dengan jodoh kita. Even tak hensem pun.

Pada saat tu, aku agak tak bersetuju dengan kawan aku. Memang digariskan dalam Islam kita seelok eloknya memilih seseoang berdasarkan gama dia. But, kita kena jugak tengok muka bakal jodoh kita. takkan lah hampa kawin dengan orang yang anda sendiri tak kenai dia ???!

Berdasarkan hadis,
وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : ( تُنْكَحُ اَلْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ : لِمَالِهَا , وَلِحَسَبِهَا ,  وَلِجَمَالِهَا , وَلِدِينِهَا , فَاظْفَرْ بِذَاتِ اَلدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ ) مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ مَعَ بَقِيَّةِ اَلسَّبْعَةِ
Dari Abu Hurairah Radliyallaahu ‘anhu bahwa Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: “Perempuan itu dinikahi karena empat hal, yaitu: harta, keturunan, kecantikan, dan agamanya. Dapatkanlah wanita yang taat beragama, engkau akan berbahagia.” Muttafaq Alaihi dan Imam Lima.
Kita kalau nak cari jodoh kena based on 4 perkara, 
i) Harta
ii) keturunan/ sekufu
iii) kecantikan
iv) agama

Tapi sebaik baiknya kita pilih kerana agama. Sebab kalau hodoh mana pun jodoh kita tapi kalau sebab agama kita takkan risau. Tapi mestilah kena sedap mata memandang kamu. Contoh dia hodoh, tapi bagi hampa semua dia nampak cantik tak apa lah. Tapi kalau mata tak boleh terima, seelok elok nya jangan. Mata orang lain lain penerimaan dia. Keturunan ni macam sorang orang keturunan penagih dadah, seorang orang kaya kaya. So do you think your family takkan menentang ? Hampa semua kena dapat berkat dan restu parents. Atau kalau sorang tu keluarga miskin, sorang lagi orang kaya. Takut takut akan ada jurang sedikit dalam kekeluargaan. And your family yang miskin mesti akan rasa rendah diri. Sebab tu digariskan 4 perkara ni. Tapi kalau agama tu okay, in shaa Allah, semuanya akan baik baik sahaja and you will receive happiness in your marriage.

And I also told my friend, Ana, about satu peristiwa di zaman rasullah. I cant remember siapa Hamba Allah tersebut but he is one of sahabat nabi tak silap. He wanted to marry with a woman. But the woman dont even know who was her husband until the live in the same room. But then, his wife cannot accept the fact that her husband was ugly and dark. She cried over and over again about the marriage. Sahabat nabi kemudian bertanya kepada rasulullah mengenai hal tersebut. Makanya rasulullah meminta sahabatnya membebaskan isterinya. *due to mereka masih tidak bersetubuh* So itu lah ceritanya. But Im not sure siapa nama sahabat nabi tersebut. 

Basically kita boleh hadis ni,
Also,
وَلِمُسْلِمٍ : عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه ( أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ لِرَجُلٍ تَزَوَّجَ اِمْرَأَةً : أَنَظَرْتَ إِلَيْهَا ? قَالَ : لَا . قَالَ : اِذْهَبْ فَانْظُرْ إِلَيْهَا )
Menurut riwayat Muslim dari Abu Hurairah bahwa Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam pernah bertanya kepada seseorang yang akan menikahi seorang wanita: “Apakah engkau telah melihatnya?” Ia menjawab: Belum. Beliau bersabda: “Pergi dan lihatlah dia.”
However, my friend, Ana, dia masih tidak bersetuju dengan perkara tersenut. Katanya perempuan itu tidak redha dengan jodoh Allah sebab dia tengok rupa. lols, Tak apa lah, dia punya pendapat nak buat macam mana. Jadi, pastikan anda mengetahui siapakah jodoh anda before kahwin.

Okay sambung lagi, berdasarkan apa yang saya belajar, kalau nak kahwin kena ada syarat.

Syarat pertama, cukup harta dan ditakuti akan melakukan maksiat. Maka diwajibkan ke atasnya mengahwini perempuan.

Syarat kedua cukup harta dan mampu menanggung isteri maka disunatkan ke atas nya untuk berkahwin.

Syarat ketiga, cukup harta tapi tak ada niat untuk berkahwin dan tidak dianggarkan *eh betul ke bahasa* untuk terjerumus ke maksiat maka di haruskan ke atasnya berkahwin.

Syarat keempat, miskin dan tak mampu tanggung tapi ada niat untuk beristeri maka makruh untuk berkahwin. *tak silapp lah*

Syarat kelima, ditakuti akan menzalimi isteri maka diharam ke atasnya berkahwin.

So anda ciri ciri yang mana ? Actually, ni apa yang aku belajar sewaktu aku form 5. Kemain semua orang sukaa naaa belajar tajuk ni lewls.

Okay, dah cerita pasal kahwin kan ? Meh aku cerita benda lain pulak dan apa pendapat aku.

Wahai muslimat di luar sana, *saya khaskan kepada muslimat* saya tak kata yang alim alim je ehh. Saya khaskan kepada perempuan di luar sana *bahasa kasar*. Anda begitu sibuk memikirkan cinta hati anda. Sibuk memikirkan anda ni pemilik tulang rusuk kiri siapa. Tapi jelasnya, anda hanya menunjukkan kelemahan pada diri anda.

Anda seharusnya mempunya visi dan misi, mempunya matlamat dan bercita cita tinggi. Bukan hanya memikirkan kahwin kahwin kahwin. Anda mempunyai tanggungjawab yang lebih besar dalam memajukan negara. Jangan kata, ala belajar tinggi tinggi pun akhirnya masuk dapur gak. Jadi suri rumah gak. No! You are going to be a teacher for your children. In home. You have to be their role model. Instead of just cooking for your children. Wake up!

Kamu bakal menghadapi generasi yang lebih hebat ujiannya. Dengan dunia sekarang. Kalau kamu tak educated, macam mana kamu nak didik anak anak kamu menjadi generasi pemimpin akan datang. Macam mana kamu nak tunjukkan contoh yang baik pada anak kamu. Cuba tengok orang jepun. Mak mak mereka semuanya educated. Tapi dia sanggup mengorbankan pekerjaan mereka demi mendidik anak anak mereka. But, mereka educated. Kalau kamu?

 Tak habis belajar, tapi hanya mengharapkan sistem pendidikan di Malaysia. Bila anak tak pandai kanta guru yang salah. Helooo. Siapa yang salah ? kamu yang didik anak kamu since mereka lahir. Kalau kamu nak tahu, sistem pendidikan anak anak bermula semasa mereka dalam kandungan kamu lagi. Sikap kamu, yang menentukan anak anak kamu macam mana. Kalau asyik nak tuding jari pada cikgu di sekolah, kamu sepatutnya dipersalahkan. Macam ada satu hadis rasulullah SAW,
“Anak itu ibarat seperti kain putih, ibu bapalah yang akan mencorakkannya menjadi nasrani, yahudi ataupun majusi”
 So, kalau nabi pun dah bersabda, jadi siapa yang paling bertanggungjawab penuh ke atas anak mereka ?

INSTITUSI KEKELUARGAAN

Jadi, kita tak boleh hanya menuding jari ke atas cikgu cikgu. Ibu bapa lah paling banyak memainkan peranan penting. Ilmu kerohanian, adab adab. Siapa yang kena ajar kalau bukan ibu bapa ?

Okay nak kata, anak anak banyak menghabiskan masa di sekolah ? Cuba ingat balik apa yang pernah saya perkatakan. Pendidikan anak anak bermula di awal kandungan ibu. Jadi sebelum dia melangkah kaki ke tadika, katakan lah seawal umur 4 tahun *kesian budak kecik awal awal kena masuk tadika* jadi 4 tahun sebelumnya dia dengan siapa ? Mestilah dengan parents. 

Maafkan saya, saya harap tidak semua menuding jari ke arah saya. Sebab saya juga masih tidak mempunyai anak. Dont put blame on others. Sesungguhnya apa yang baik itu daripada Allah dan buruk itu daripada saya. Saya tak sangka plak tulisan saya ini sehingga dapat anak. hehe.

Comments

Anonymous said…
Salam sis
Saya ni peminat blog sis
Nk tnye sis
Btol ke dlu sis blaja kat KMS?
Miza said…
Wasalam dik. Eh ni mesti junior kms ! Haha tahniah btw :D yuppp
Anonymous said…
Aah tp second intake sbb result cm hampeh
Akak mesti knl kn faiz wahid
Dye sedara sye kak
Dye kat matrik cmne
Miza said…
Assalamualaikum. Sorry yaaa baru balas, tak ingat.
Dia tu gila gila sikit. hahaha. Ohh hai sedara kawann

Popular posts from this blog

Ijazah Sarjana Muda Farmasi (Kepujian) UiTM aka BPharm UiTM

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Hye peeps. I have request. For those yang berjaya dapat BPharm UiTM tahniah junior ! Please drop by my blog here CLICK HERE . For those yang reread balik blog ni please drop by my other post here. Hopefully membantu :) Study Tips For Student Student Farmasi Belajar Apa? FAQs For those yang berminat untuk sambung jurusan farmasi (terutama program Ijazah Farmasi), you may need to read this first. Syarat-syarat Kelayakan Masuk Minimum Ke Program Farmasi  For those yang nak tengok list of training place for Provisional Registered Pharmacist (PRP), you may direct to this link. Senarai Premis Latihan Bagi Pegawai Farmasi Provisional (PRP) For those nak tahu apa budak farmasi belajar klik link ni Student farmasi belajar apa? For those yang nak tahu pengalaman saya dalam hospital attachment click here Pengalaman jadi Pelajar Farmasi Klinikal di Hospital Yang bawah ni pengalaman saya menjalan community attachment di retai

Pengalaman as pelajar MRSM Kuala Kubu Bharu. Best ke masuk asrama ?

Assalamualaikum. Sekarang tarikh 7 Februari 2019. Umur saya pun dah 23 tahun. Kalau ikutkan, dah 6 tahun mungkin saya tinggalkan zaman sekolah. Btw saya SPM 2013. Post yang saya tulis ni semasa saya baru sahaja selesai menghabiskan zaman sekolah. Maybe tahun 2014. Ada yang request untuk update rujukan. So saya as alumni ANSARA MRSM KKB, sedia membantu hehehehe. Okay, sekarang anak muda ramai yang guna social media kan. Jadi kalau ada parents atau student yang nak tanya apa apa mungkin boleh ajukan pada mereka. Sebarang update terkini juga boleh anda rujuk pada social site MRSM KKB. Saya hanya mampu membantu setakat ini sahaja.  Facebook MRSM KKB Saya dah tengok twitter BWP MRSM KKB, seems like dah lama tak nampak dorang update. Last tweet pun Julai 2018. But maybe dia akan aktif balik ? Mungkin.. But usually I saw their BWP update on instagram. So, maybe insta might be useful? Twitter: https://twitter.com/salamsaudara Instagram: srckukuba_ I hope

Student farmasi belajar apa?

Selamat sejahtera dan Assalamualaikum wbt Hi semua. Surely, ramai yang melawat blog saya ni bercita-cita atau berminat atau nak tahu apa student farmasi belajar. Kalau ada yang tak tahu, Farmasi antara kursus perubatan yang paling pendek dan gaji yang tinggi jika dibandingkan dengan MBBS @ MD (orang kata medicine atau perubatan), pergigian (dentistry) dan veterinar. So kalau kita tengok jangka masa kursus ni selama 5 tahun untuk degree sarjana muda tapi Farmasi hanya 4 tahun sahaja. Tambahan pula gaji yang diberikan juga dikira tinggi dan paling tinggi mungkin? *eh Mungkin disebabkan industri farmaseutikal juga antara industri yang paling untung dan pesat (no 2 dlm dunia), sebab tu profesion sebagai ahli farmasi ni sangat penting dan lumayan. Surely I would say, siapa yang masuk farmasi ni jenis materialistik hahahahahahanat. Okay sejujurnya, aku ni jenis materialistik. Lagi satu, ada hikmah aku tak masuk medik atau dentistry atau veterinar sebab baru tahun ni aku tahu